Gyorsmenü, oldaltérkép és beállítások
Felvételi

4 évfolyamos felvételi hírek

Segítünk Önnek! Használja a jobb oldali görgetősávot vagy az egerének görgőjét a hírek felett állva a régebbi hírekhez való görgetéshez!

„2+1” Irodalmi és Filmes Verseny

2020. szeptember 16.

A négy évfolyamos osztályainkba felvételiző diákok figyelmébe ajánljuk a „2+1” Irodalmi és Filmes Versenyünket, amelyről lejjebb görgetve minden információt megtalál.


Kedves Felvételizők!

2020. augusztus 15.

A négy évfolyamos osztályainkba felvételiző diákoknak szóló összes információnkat itt, ezen a lapon osztjuk meg. Kérjük, kövessék nyomon a frissítéseket azáltal, hogy rendszeresen ellátogatnak erre a lapra! Sok sikert kívánunk a felkészüléshez!

A négy évfolyamos osztályokba felvételizőknek nem szervezünk felvételi előkészítőt.


További tartalomért görgessen lejjebb!

Első teendők


Most már Te is közénk tartozol. Nézz szét a Gólyáknak készült oldalunkon, segíteni fog Neked az eligazodásban!

Gimnáziumunk fennállása óta egyetemi gyakorlóiskola, az ország egyik legjobban teljesítő középiskolája. Kiemelt feladatunknak tekintjük a tehetséggondozást, melyen belül magas színvonalú oktatással segítjük gimnazistáink egyetemre, főiskolára való felkészülését. Érettségiző tanítványaink döntő többségben a legrangosabb magyarországi egyetemeken (SE, BCE, BME, ELTE, stb.) folytatják tanulmányaikat és közel 100%-uk felvételt nyer az általa választott felsőfokú intézménybe. Az utóbbi néhány évben egyre többen színvonalas külföldi egyetemekre is bekerülnek (Oxford, Cambridge, Edinburgh, Delft, MIT, UCL). A középiskolai versenyeken diákjaink évről évre nagy sikerrel szerepelnek, a legrangosabbnak tekintett Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen már szinte minden tárgyból jutott döntőbe diákunk. A legtehetségesebbek a nemzetközi diákolimpiákon is megmérkőznek, sokszor dobogós eredményt érnek el

Iskolánkban hat és négy évfolyamos képzés zajlik. Négy évfolyamos osztályainkban a magyarországi gimnáziumok közül elsők között indítottunk speciális tantervű osztályokat, amelyekben a diákok már kilencedik osztálytól emelt óraszámban sajátíthatják el a tagozat jellegének megfelelő tantárgyak ismeretanyagát. Négy tagozatunk profilja (természettudományi, matematika-fizika, biológia és humán) azt is lehetővé teszi, hogy tizenegyedik osztálytól bármely más továbbtanulási irányhoz választhassanak emelt szintű képzést a diákok.

Gimnáziumunk – a budapesti középiskolák között csaknem egyedülálló módon – 1971 óta saját kollégiumot tart fenn az iskola épületében, ahol 80 vidéki vagy határon túli tanuló kényelmes elhelyezését és nyugodt tanulását tudjuk biztosítani 4 és 6 ágyas szobákban.

Nevelési-oktatási programunk célja a négy évfolyamos osztályokban, hogy a választott tagozat profiljához tartozó tantárgyakból emelt óraszámban, kis létszámú tanulói csoportokban professzionális tudásra tegyenek szert a tanulóink, amely komoly előnyt jelent számukra a továbbtanulásban, és tovább fokozza érdeklődésüket az adott terület iránt. Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséggondozásra mind a tanórákon, mind a szakkörökön. A magas szintű szaktárgyi tudást az alapkompetenciák fejlesztésével érjük el. Fontos számunkra, hogy tanulóink magas szinten tanuljanak idegen nyelveket, ezért a tagozatos osztályokban két idegen nyelvet oktatunk a kerettantervi óraszámokhoz képest magasabb óraszámban, nyelvvizsga-előkészítő és nyelvi érettségire felkészítő szakkört is kínálunk, s diákjaink a nemzetközi cserekapcsolatokkal, tanulmányi kirándulásokkal idegen nyelvi környezetben is gyakorolhatják megszerzett tudásukat.

A sok energiát kívánó felkészülést ellensúlyozzák a diákönkormányzat és a kollégák által szervezett szabadidős programok, megteremtve a kulturált szórakozás, illetve szabadidő-eltöltés kereteit, alkalmat adva a közösségi életre: filmestek, sportéjszakák, tanulmányi és természetjáró kirándulások, hogy csak a legnépszerűbbeket említsük. A Tisza melletti saját táborunk a nyári szünetben várja a diákokat.

Iskolánk alapítványa az Apáczai Gimnázium Jubileumi Alapítvány. Lehetőségeihez mérten támogatja diákjaink utazásait, a táborozást, tanulmányi ösztöndíjjal motiválja a legjobb eredményeket elérőket, de a hátrányos anyagi helyzetben lévő családok gyermekeinek is nyújt anyagi segítséget.

A 2021/2022. tanévben iskolánkban két négy évfolyamos osztályt indítunk, amelyekben speciális tantervű csoportokat (tagozatokat) szervezünk. Ezekbe az osztályokba az ország egész területéről várjuk a 8. osztályt végzett tehetséges diákokat.

Matematika–fizika tagozat
Tervezett létszám: 17 fő
A szóbeli vizsga tárgyai: matematika és fizika

Természettudományi tagozat
Tervezett létszám: 17 fő
A szóbeli vizsga tárgya: kémia

Biológia tagozat
Tervezett létszám: 17 fő
A szóbeli vizsga tárgyai: biológia és kémia

Humán tagozat
Tervezett létszám: 17 fő
A szóbeli vizsga tárgyai: magyar és történelem

Iskolánkban a tagozatos osztályokban két idegen nyelvet oktatunk. Első idegen nyelvként tanulóink angol, kellő létszámú jelentkező esetén német (haladó szintű) nyelvet tanulnak. A felvett tanulók számára nyelvi felmérést tartunk, hogy az első idegen nyelvet ki-ki a maga szintjén tanulhassa.

A második idegen nyelv oktatása kezdő szintről indul. Angol, német, olasz, francia, latin és orosz nyelvet oktatunk órarendi keretek között, de szakköri szervezésben lehetőség van portugál, román, eszperantó, spanyol nyelv tanulására is. A második idegen nyelvi csoportokat részben az igények felmérése, részben a tantárgyfelosztás adta keretek szerint alakítjuk ki. A biológia tagozaton a szaknyelv majdani megsegítése miatt ajánljuk a latin nyelv tanulását.

A felvételi eljárás menetét és a részletes felvételi tájékoztatónkat 2020. októberében fogjuk publikálni ezen a helyen.

Versenyfelhívás

A budapesti ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium a 2020/2021-es tanévben is meghirdeti az országos „2+1” IRODALMI ÉS FlLMES VERSENYT.

A VERSENY ANYAGA: Két kijelölt olvasmány és egy kijelölt film. A versenyen a művek ismerete, értelmezése és a köztük lévő összefüggések feltárása kerül a középpontba.

A VERSENY CÉLJA: Az élményszerű befogadás és műértés fejlesztése, az írásbeli és szóbeli megnyilatkozások színvonalának emelése, valamint a magyar irodalom tantárgyban kiemelkedő teljesítményre képes tanulók tehetséggondozása.

A VERSENYZŐK ÉLETKORA: Részt vehetnek az általános és középiskolák 8. évfolyamos tanulói.

A VERSENY MENETE:

· Az első forduló 120 perces zárthelyi dolgozat írása (segédeszköz használata nélkül). A fordulóból a legjobb eredményt elérő tanulók juthatnak tovább. A döntést a beküldött dolgozatok összehasonlításával a versenybizottság hozza meg.

· A szóbeli feladatokból álló döntő – előreláthatólag – 15-20 diák részvételével zajlik. A végső sorrend a két forduló összesített pontszáma alapján alakul majd ki.

A KIJELÖLT OLVASMÁNYOK ÉS A KIJELÖLT FILM:

KALAPOS ÉVA: MASSZA
DRAGOMÁN GYÖRGY: A FEHÉR KIRÁLY
HOLDFÉNY KIRÁLYSÁG (Moonrise Kingdom, 2012, rendezte: Wes Anderson)

NEVEZÉSI DÍJ: nincs.

LEBONYOLÍTÁS:

1. A nevezést 2020. november 2-ig kérjük továbbítani e-mailben, címünk: irodfilmverseny@gmail.com. A tanuló és a felkészítő tanár neve és e-mailcíme mellett kérjük, jelöljék meg az írásbeli helyszínét is: a dolgozat megírható a tanuló iskolájában, de megírható ugyanígy az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium épületében is.

2. Az első forduló 2020. november 6-án, pénteken, 14.00 órai kezdettel kerül megrendezésre. A külső helyszínen írásbelizők feladatlapját a felkészítő tanár e-mailcímére küldjük el a verseny reggelén. A javítókulcs másnap, november 7-én reggel 8 órától lesz letölthető a honlapunkról (http://www.apaczai.elte.hu). Az iskolánkban megírt dolgozatokat az Apáczai magyartanárai javítják, a többi dolgozat javítására és pontozására a felkészítő tanárokat kérjük fel.

3. A külső helyszínen megírt és a megadott ponthatárt elért dolgozatokat kérjük legkésőbb 2020. november 17-ig eljuttatni az alábbi címre: „2+1” Irodalmi és Filmes Verseny – ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium – 1053 Budapest, Papnövelde u. 4-6.

4. A továbbjutásról 2020. november 26-ig e-mailben értesítjük a versenyzőket.

5. A szóbeli döntő időpontja: 2020. december 5. (szombat) délelőtt.

6. Az eredményhirdetés módjáról, színhelyéről és idejéről a későbbiekben – és az aktuális járványhelyzet ismeretében – küldünk értesítést.

DÍJAZÁS: A két forduló alapján legjobb eredményt elért tanulók az oklevél mellett könyvjutalomban részesülnek. A korábbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a kategória díjazottjai – amennyiben tanulmányaikat gimnáziumunk humán tagozatán folytatnák – maximális szóbeli felvételi pontszámot érnek el.

A LEBONYOLÍTÁSÉRT FELELŐS: AZ ELTE APÁCZAI CSERE JÁNOS GYAKORLÓ GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM MAGYAR MUNKAKÖZÖSSÉGE, A VERSENY FŐSZERVEZŐJE: DR. CZÉH ZOLTÁN. ELÉRHETŐSÉGE: czeh.zoltan@apaczai.elte.hu, +36302885318

Szóbeli témakörök a felvételi vizsgán tagozatos osztályokba felvételizők számára

Biológia

Az életközösségek jellemzői, az ökológiai környezet, az élő és élettelen környezeti tényezők fogalma. Az életközösségek szerveződése, anyagforgalma, a tápláléklánc.
A forró, a mérsékelt és a hideg övezet élővilága; ökológiai adottságok, jellemző életközösségek, az ott élő élőlények testfelépítése és életmódja.
Hazai életközösségek.
Hegyvidékek és tengerek: az élővilág elrendeződésének okai, az élőhelyek védelme és a legfontosabb veszélyeztető tényezők.
A rendszerezés alapjai, a legfontosabb rendszertani kategóriák.
A sejtmagnélküliek, a sejtmagvas egysejtűek és a gombák általános jellemzői, egészségügyi és ökológiai jelentőségük.
A növények általános jellemzői. A moszatok, a zuzmók, a mohák, a harasztok, a nyitvatermők és a zárvatermők jellemzői, a tulajdonságok evolúciója a növények országán belül. A kétszikűek és az egyszikűek osztályának összehasonlítása.
Az állatok általános jellemzői. A szivacsok, a csalánozók, a gyűrűsférgek, a puhatestűek, az ízeltlábúak és a gerincesek jellemzése. A halak, a kétéltűek, a hüllők, a madarak és az emlősök összehasonlítása.

Az emberi test szerveződése: szerveződési szintek, az ember sejtjeinek közös jellemzői, a hámszövetek, a kötő- és támasztószövetek, az izomszövetek, valamint idegszövet felépítése és funkciója.
Az emberi bőr szerkezetének és funkciójának összefüggései. A bőr sérülései, bőrápolás.
A csontok és izmok felépítése, kapcsolódása és funkciói. A mozgás fontossága.
A táplálkozás funkciója a szervezet fenntartásában. A tápcsatorna szerkezete és működése. A legfontosabb tápanyagok. Az egészséges táplálkozás.
A légzés funkciója a szervezet fenntartásában. A légutak, a tüdő szerkezete és működése, a hangadás. A légcsere és a gázcsere. A légzőszervek egészsége.
A keringés szerepe. A keringési rendszer részei. A vér összetétele, vércsoportok. A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése. Védekezés a kórokozók ellen.
A kiválasztó működés jelentősége. A kiválasztó szervrendszer működése.

Fizika

Az alábbi témajegyzék a teljes tananyagot lefedi. Ha valaki nem tanulta meg a szóbeli vizsgáig az iskolában, akkor jelezze, és másik témakörből kérdezünk. Nem kell előre tanulni!

A testek mozgása

Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Út-idő grafikon készítése és elemzése. Az út és az idő közötti összefüggés felismerése. A sebesség fogalma, a sebesség kiszámítása. A megtett út és a menetidő kiszámítása.

Az egyenletesen változó mozgás
A sebesség változásának felismerése, a gyorsulás fogalma. Az átlag- és a pillanatnyi sebesség fogalma és értelmezése konkrét példákon.

A dinamika alapjai

A testek tehetetlensége és tömege
Egyszerű kísérletek a tehetetlenség megnyilvánulására. A tehetetlenség törvénye.

Erő és mozgásállapot-változás
A test mozgásállapot-változása mindig egy másik test által kifejtett erőhatásra utal. (Egyszerű kísérletek.) Az erő mérése rugós erőmérővel. Az erő mértékegysége.

Erőfajták
Súly (és súlytalanság). Súrlódás és közegellenállás (gyakorlati jelentősége). Rugóerő (a rugós erőmérő működése).

Egy testre ható erők együttes hatása
Egy egyenesbe eső azonos és ellentétes irányú erők összegzése, az erőegyensúly fogalma.

Erő-ellenerő
Az erő két test közötti kölcsönhatásban. (Egyszerű kísérletek.)

A mechanikai munka
A munka értelmezése, mértékegysége. Egyszerű számításos feladatok a munka, az erő és az út kiszámítására. A mechanikai energia fogalma. A mechanikai energiamegmaradás.

Az egyszerű gépek: emelő, lejtő
A forgatónyomaték kiszámítása. Az egyensúly feltétele emelőkön (az egyensúly létesítéséhez szükséges erő, illetve erőkar kiszámítása). Az egyszerű gépek gyakorlati haszna.

A nyomás

Szilárd testek által kifejtett nyomás
A nyomás értelmezése egyszerű kísérletek alapján, a felismert összefüggések matematikai megfogalmazása, a formula alkalmazása.

Nyomás a folyadékokban és gázokban
A hidrosztatikai nyomás. A hidrosztatikai nyomás kísérleti vizsgálata, a nyomást meghatározó paraméterek. Közlekedőedények (egyszerű kísérletek, környezetvédelmi vonatkozások, például kutak, vizek szennyezettsége).

Arkhimédész törvénye, a testek úszása
A felhajtóerő kísérleti vizsgálata. Az úszás, lebegés, elmerülés feltételei. Egyszerű feladatok Arkhimédész törvényére.

Hőtan

Hőtani alapjelenségek
Hőmérséklet és mérése. A hőtágulás jelensége szilárd anyagok, folyadékok esetén, a hőtágulás jelensége a hétköznapi életben.

Hő és energia
A testek felmelegítésének vizsgálata, a fajhő és mérése. Energiamegmaradás termikus kölcsönhatás során.

Halmazállapotok, halmazállapot-változások
Az anyag atomos szerkezete, halmazállapotok. A halmazállapot-változások – olvadás, fagyás, párolgás, forrás, lecsapódás – jellemzése, hétköznapi példák. Az olvadáspont, forráspont fogalma. Az olvadáshő, forráshő értelmezése. A halmazállapot-változás közben bekövetkező energiaváltozások értelmezése.

Teljesítmény és hatásfok
A teljesítmény és hatásfok fogalma.

Elektromos alapjelenségek, egyenáram

Elektrosztatikai alapismeretek
Az elektrosztatikai kísérletek elemzése, az elektromos töltés.

Az elektromos áram, egyszerű elektromos áramkörök
Az elektromos áram fogalma, érzékelése hatásain keresztül. Az elektromos áramkör részei, az áramerősség és mérése. A feszültség és mérése.

Ohm törvénye
Ohm törvénye, az elektromos ellenállás fogalma, az ellenállás kiszámítása és mértékegysége. Ohm törvényével kapcsolatos egyszerű kísérletek (pl. fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolása). Ohm törvényével kapcsolatos egyszerű feladatok megoldása.

Kémia

A biológia tagozatra:
http://biologia.apaczai.elte.hu/felvetelizoknek

A természettudományi tagozatra:
http://kemia.apaczai.elte.hu/felvetelizoknek/kemiafelveteli

Magyar nyelv és irodalom

A szóbeli vizsga leírása:

Minden felvételiző húz egy rövid (1,5-2 oldalas), vélhetően számára ismeretlen novellát vagy elbeszélést. A felelet előtt legalább húsz perc felkészülési időt kap, hogy a művet elolvassa, szükség esetén vázlatot készítsen. A szöveghez segítő, irodalmi szempontú kérdéseket adunk, de nem az a vizsgázó feladata, hogy azokat egyenként megválaszolja, hanem az, hogy azok alapján, azokból kiindulva mutassa majd be a szövegét.

A szóbeli vizsga körülbelül tíz percig tart. A felvételizőnek a szöveg egy részletének felolvasásával kell kezdenie a feleletét. (A vizsgáztató tanárok jelölik meg, melyik részletet olvassa, mennyit olvasson.) A felolvasás után szóbeli segítség, kérdések nélkül kell folytatnia a feleletet, amelyben az olvasott művet kell önállóan, értelmezve bemutatnia. Vázlatát használhatja, de a felelet nem lehet a felkészülési idő alatt megírt szöveg felolvasása. A felvételiztető tanárok végighallgatják a felelőt, nem szakítják meg, csak ha nagyon eltér a tárgytól vagy súlyosan téved. Szükség esetén segítő kérdéseket tesznek fel az elmondottak kiegészítésére. A felelet végén teszik fel a szöveggel kapcsolatban a nyelvi kérdéseket, amelyekre a felvételizőnek külön felkészülés nélkül kell választ, megoldást adnia.

Értékelés:

A vizsgáztatók a feleletet előre elkészített szempontsor és útmutató alapján értékelik, 0–20 pontra. Az értékelés szempontjai között szerepel a felolvasás színvonalának és a felelet önállóságának értékelése is.

Követelmények, képességek:

A cselekmény legfontosabb szerkezeti elemeinek elkülönítése, azonosítása, szerepének, tartalmának értékelése. A szöveg szerkezeti egységeinek / jellemzőinek azonosítása, az ezekből adódó jelentések feltárása. Az egyes kompozíciós elemek közötti összefüggés, strukturális kapcsolat felfedezése, végigkövetése, bemutatása.
Az elbeszélő nézőpontjának megfigyelése, bemutatása. Konfliktusforrások (pl. kulturális, világlátás- és életformabeli, az életkorból és a személyiségből adódó különbségek, ezekből fakadó ellentétek) felfedezése, megfigyelése a műben. Irodalmi szereplők jellemének megítélése, érvelés a saját álláspont mellett a szöveg felhasználásával.
Az olvasott művek alapján néhány alapvető irodalmi téma, motívum fölismerése és bemutatása (pl. gyerekek és felnőttek, próbatételek, szeretet, féltés, hősiesség).
A szöveg szerkezeti egységeinek / jellemzőinek azonosítása, az ezekből adódó jelentések feltárása. A szövegben rejlő metaforikus / átvitt / mögöttes jelentés(ek) felfedezése.
A szöveg irodalmi kontextusának (történetiség, műfaj, motívumok stb.) feltárása.
Tájékozódás az irodalom kronológiájában és „földrajzában”, a helyi hagyományok, irodalmi emlékek ismerete.
A szövegben előforduló szavak szófajának fölismerése, szóelemzés, a szóelemek megnevezése, jellemző jegyeik bemutatása. A szófajra, szóalakra, szóképzésre vonatkozó ismeretek.
A szöveg nyelvi összefüggéseinek (előre és visszautalások, tartalmi, nyelvi egységek) felismerése és bemutatása.
A szavak szótári és szövegbeli jelentésének megkülönböztetése, idegen vagy ismeretlen szavak jelentésének kikövetkeztetése a szövegből.
A szavak, szólások, állandósult szókapcsolatok, a különböző nyelvi rétegekhez tartozó szavak, kifejezések megkülönböztetése, jelentésük értelmezése.
Jártasság a mondatelemzésben, a szintagmák szerkezetének és jelentésének fölismerése, értelmezése, fogalmi szintű megnevezése.

Matematika

A 7. osztály végéig szereplő konkrét anyagok tudása. Ezen kívül szerepelhetnek logikai úton is megoldható szöveges problémák. Térbeli szemlélet, testek, síkbeli alakzatokkal kapcsolatos eddigi ismeretekkel és józan ésszel megoldható feladatok. Statisztikai, kombinatorikai, valószínűségszámítási elemek a 14 éves diák tapasztalatai alapján kigondolható problémákban.

Történelem

1. Az Amerikai Egyesült Államok megalakulása és az amerikai polgárháború
2. Eszmék, személyiségek és események a felvilágosodás és a francia forradalom korábó
3. Napóleon és Európa
4. A mezőgazdaság és a gépek forradalma, az ipari forradalom társadalmi következményei
5. A 18. századi magyar történelem fordulópontjai (Rákóczi-szabadságharc, Mária Terézia és II. József)
6. Országgyűlések Pozsonyban, a reformkor nagy kérdései
7. Gróf Széchenyi István és Kossuth Lajos politikai tevékenysége
8. 1848. március 15-e és az áprilisi törvények
9. A soknemzetiségű Magyarország kialakulása és a nemzetiségek ébredése
10. A szabadságharc legfontosabb hadműveletei
11. Új európai nemzetállamok kialakulása (olasz, német egység)
12. Versenyben a világ felosztásáért: gyarmatosítás a 19. században
13. Magyarország a szabadságharc bukása után, út a kiegyezéshez, a kiegyezés értékelése
14. Gazdasági felzárkózás és a polgárosodó magyar társadalom az Osztrák-Magyar Monarchiában
15. Az első világháború háború okai, céljai és jellege (legfontosabb frontvonalak)
16. Győztesek és vesztesek: a versailles-i békerendszer
17. Európa az első világháború után és a nagy gazdasági világválság
18. A nácizmus Németországban
19. A sztálini Szovjetunió
20. Az Egyesült Államok és Roosevelt

A felvételiző a fenti témakörökhöz kapcsolódóan húz egy tétellapot, amelyen források, grafikonok és ábrák szerepelnek. Az önálló felkészülési idő után, a felvételiző 8-10 percben bemutatja az adott korszakot, feleletében felhasználva a forrásokból kiemelt ismereteket.




Mintatételek a szóbelihez Letöltés